ابلاغ تصمیمات دولت درخصوص خاموشی مشتركان خانگی و تجاری در تابستان 1400

تصمیمات دولت درخصوص خاموشی مشتركان خانگی
فهرست مطالب

هیئت وزیران در جلسه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت نیرو و به‌منظور کاهش و منظم کردن اعمال خاموشی مشترکان خانگی و تجاری و جلوگیری از خاموشی گسترده در شبکه برق کشور، تصمیماتی را اتخاذ کرد.

بر این اساس، کلیه ادارات، سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سایر نهاد‌های عمومی در روز‌های پنجشنبه در تهران و سراسر کشور تا پایان مردادماه با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری تعطیل خواهند بود.

تدابیر حفظ پایداری شبکه برق دستورات و محدودیت‌های اجرایی

همچنین برای حفظ پایداری شبکه برق کشور، دستورات مرکز دیسپاچینگ ملی ایران (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) برای کلیه مدیران برق و مشترکان بزرگ لازم الاجرا است. استانداران و مدیران استانی مانع هرگونه اختلال در بهره‌برداری از شبکه برق به تشخیص مرکز یادشده خواهند شد.

علاوه براین، به منظور کاهش چهار هزار مگاوات از مصرف برق کشور، کلیه صنایع موظفند به هر طریق از جمله انجام تعمیرات و تعطیلات تابستانی نسبت به کاهش مصرف خود متناسب با درخواست وزارت نیرو (شرکت‌های برق) از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه به مدت دو هفته مصرف برق خود را در حد ۱۰ درصد دیماند مصرفی محدود کنند. در صورت عدم همکاری، شرکت‌های برق مجازند بلافاصله برق مشترک را قطع کنند.

تصمیم‌گیری‌های اجرایی پس از دو هفته کارگروه وزارت صنعت و نیرو

این گزارش می‌افزاید، پس از گذشت دو هفته کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو در صورت لزوم نسبت به تمدید زمان و یا جابه‌جایی شرکت‌های مشمول مشروط به حفظ سقف کاهش چهار هزار مگاوات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ضمنا واحد‌هایی که در اجرای این تصویب‌نامه با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، معادل میزان کاهش مصرف انرژی آن‌ها در سایر ایام سال از برق با تعرفه صفر برخوردار می‌شوند.

همین طور، کارگروهی مرکب از وزارت‌خانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود تا جهت تخصیص مشوق‌هایی نظیر امهال بدهی مالیاتی، تقسیط بلندمدت مالیات و بیمه تأمین اجتماعی به واحد‌هایی که در اجرای این تصویب‌نامه با وزارت نیرو همکاری می‌کنند به هیئت وزیران پیشنهاد کنند.

همچنین واحد‌هایی که  خرده فروش برق هستند در سقف برق تولیدی واحد خود امکان مصرف برق دارند. افزون براین، برق تولیدی واحد‌های دارای برق مازاد، با تعرفه خرید تضمینی سه هزار و ۸۰۰ ریال برای هر کیلووات ساعت توسط وزارت نیرو (شرکت توانیر) خریداری می‌شود.

اعضای دولت همچنین به وزارت نیرو (شرکت توانیر) اجازه دادند به‌منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای برق در کشور (تا پایان تابستان) نسبت به اولویت‌بندی، کاهش مصرف و یا درصورت ضرورت، قطع برق مشترکان پرمصرف و دیماندی اقدام کند.

این تصویب نامه می‌افزاید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت نیرو به صورت مستمر می‌بایست به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در این خصوص اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤