خرید برق از بورس انرژی

خرید برق از بورس

بازار بورس یک محیط رقابتی برای معامله‌ های شفاف ‌سازی‌شده است و بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاران و خریداران ایجاد کرده است. این بستر سود چشمگیری را نصیب شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت و همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌سازد. احساس نیاز به چنین بازار شفاف، منصفانه و کارآمد برای حامل انرژی سبب شد در سال ۱۳۹۱ شرکت بورس انرژی به منظور کشف قیمت و سازوکار شفاف معاملات مرتبط با انرژی تأسیس شود.

  • برق تولیدی در سر رسیدهای معین و در قالب قرارداد‌های میان باری، کم باری، بارپیک و بارپایه در بورس برق قابل معامله می‌باشد.
  • دسترسی به بورس برق آزاد و رقابتی است. بعلاوه، شرایط حضور در بورس برای همه یکسان است.
  • بورس برق دارای محیط‌های معاملاتی متنوعی نظیر بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق، بازار عمده‌فروشی برق و بازار فیزیکی می‌باشد.
  • در مصوبات جدید هیئت وزیران و وزارت نیرو، خرید بسته‌های ظرفیت از بورس انرژی به‌ عنوان یکی از روش‌های تامین برق مشترکین صنعتی مورد تاکید قرار گرفته است.

پیرو مصوبه شماره 100/10/63384/1401 مورخ 1401/12/27 وزیر نیرو ابلاغیه شماره 197068/1402 مورخ 1402/03/20 معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو کلیه مشترکین با قدرت (دیماند) قراردادی بالای 1 مگاوات ملزم به تامین برق مصرفی خود از طریق انعقاد قرارداد دوجانبه یا خرید از بورس انرژی می باشند.

بورس انرژی در تاریخ 1391/12/19 افتتاح و اولین معامله برق در بورس انجام شد. در ابتدای کار، نیروگاهها به عنوان تنها عرضه کننده و شرکتهای توزیع نیروی برق به عنوان تنها خریدار برق فعالیت خود را در بورس انرژی آغاز نمودند. اما به تدریج و به منظور افزایش سطح رقابت و توسعه معاملات، زمینه حضور شرکت های خرده فروشی برق و همچنین مصرف کنندگان بزرگ در بورس انرژی فراهم گردید. معاملات برق در بورس انرژی برای دور های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه و به تفکیک بازه های بار پایه، کمباری، میانباری و اوج بار قابل انجام است.

معاملات برق در بورس انرژی

در حال حاضر معاملات برق در بورس انرژی ایران در دو بازار عمده فروشی برق و بازار مصرف کنندگان بزرگ و به دو صورت فیزیکی و مشتقه (سلف استاندارد) قابل انجام است. بازار عمده فروشی برق مختص شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های خرده فروش برق است و در نتیجه مصرف کننده نهایی اجازه فعالیت در آن را نخواهد داشت. اما بازار مصرف کنندگان بزرگ همانطور که از نامش پیداست جهت خرید برق توسط مصرف کننده نهایی (مشترکین بالای 1 مگاوات) و به صورت مستقیم از عرضه کننده (نیروگاه یا شرکت خرده فروش) راه اندازی شده است.

مزایای خرید از بورس انرژی

  • امکان خرید و فروش برق به صورت کمباری، میانباری و اوج بار وجود دارد
  • بورس انرژی بستری مطمئن است که برای خرید برق در آن نیازی به انعقاد قرارداد نیست
  • با توجه به شفافیت و کشف قیمت، بستری مناسب برای معاملات تحت بازرسی ارگان های دولتی است

معایب خرید از بورس انرژی

  • با توجه به انجام خرید پیش از شروع دوره مصرف، احتمال خرید کمتر یا بیشتر از نیاز وجود دارد
  • با توجه به ماهیت عرضه و تقاضا، ریسک خرید با قیمت بالا وجود دارد
  • با توجه به عدم وجود قرارداد احتمال عدم موفقیت در خرید برق وجود دارد
  • هزینه برق خریداری شده پیش از شروع دوره مصرف انجام می گیرد
  • برای هر خرید علاوه بر هزینه برق باید کارمزد معامله نیز پرداخت گردد

بسترهای معاملاتی مصرف کنندگان در بازار بورس انرژی

بورس انرژی ایران یک زمینه است که برای معاملات حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز، برق و سایر محصولات مالی مرتبط با آن‌ها فراهم شده است. در این بورس، مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی می‌توانند از دو پلتفرم معاملاتی زیر برای تأمین نیازهای انرژی خود استفاده کنند:

بازار فیزیکی بورس انرژی

در این بازار، معاملات نقدی و نسیه حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد. مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی می‌توانند سفارش خرید حامل‌های انرژی مورد نیاز خود را در این بازار ثبت کنند. انجام معاملات بر اساس ترتیب زمانی و قیمت ثبت شده انجام می‌شود.

بازار مشتقه بورس انرژی

این بازار مکانی برای معاملات آتی و اختیار معامله حامل‌های انرژی است. مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی می‌توانند به منظور مدیریت ریسک قیمتی حامل‌های انرژی، قراردادهای آتی یا اختیار معامله را خریداری کنند.

هزینه لازم برای خرید برق

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤