وضعیت قطعی برق صنایع کوچک مشخص شد

وضعیت قطعی برق
فهرست مطالب

با توجه به خسارات و مشکلات زیادی که قطعی برق در سال گذشته برای صنایع به وجود آورد، دولت اعلام کرد که برای امسال قطعی برق صنایع با برنامه خواهد بود منتهی باید توجه شود که قطعی برق نباید عادی انگاری شود.

یکی از مشکلاتی که صنایع کشور سالانه با ورود به فصل گرما با آن مواجه می‌شوند، موضوع قطعی برق بدون برنامه و تعطیل شدن‌های گاه و بی گاه به دلیل خاموش شدن ماشین آلات و خطوط تولید است. مسأله‌ای که منجر به ورود خسارات زیادی به صنایع به ویژه صنایع کوچک از جمله آسیب دیدن دستگاه‌های صنعتی، استهلاک دستگاه‌های خط تولید، از دست رفتن یک روز کامل کاری و آماده نشدن سفارشات در سال‌های قبل شده است..

دولت نیز هر سال اعلام می‌کند که خسارات وارده را جبران می‌کند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر جبران خسارات صنایع منتشر نشده و پیگیری‌های مهر نیز از بابت وضعیت جبران خسارات بی نتیجه بوده است. البته باید اشاره شود که طبق گفته فعالان صنعتی، نمی‌توان برآورد دقیق از خسارت ناشی از قطعی برق در صنایع و واحد‌های تولیدی داشت چرا که علاوه بر استهلاک دستگاه‌ها، مواد اولیه نیز در حین قطعی برق طی روند تولید خراب می‌شوند.

در این بین با توجه به خسارات و مشکلات زیادی که سال گذشته برای صنایع به وجود آمد، دولت اعلام کرد که برای امسال قطعی برق صنایع با برنامه خواهد بود؛ یعنی بر خلاف سال‌های قبل که صنایع حین کار با قطعی برق مواجه می‌شدند امسال قطعی‌ها از قبل اعلام می‌شود و نهایتاً یک روز به طول می‌کشد.

وضعیت قطعی برق شهرک‌های صنعتی

در این رابطه علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه امسال عمده قطعی‌های برق با برنامه خواهد بود گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، امسال قطعی برق حداکثر یک روز بین ساعات ۱۱ صبح تا ۲۳ شب خواهد بود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: طبق تفاهم نامه امضا شده با وزارت نیرو، تا میزان ۲۰۰ کیلووات برق تولیدی به صورت تضمینی خریداری خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مشکل قطعی برق در صنایع باید حل شود، نیروگاه‌های خود تأمین بنگاه‌های اقتصادی برای زمان اوج مصرف و استقرار نیروگاه‌های مقیاس کوچک برای تأمین برق صنایع در کوتاه مدت در دستور کار است؛ شیوه کار نیز به این صورت است که با استفاده از این دو روش، بنگاه‌های اقتصادی مازاد برق تولیدی‌شان را ترانزیت کرده و به دیگر صنایع می‌فروشند. همچنین به ازای تولید هر مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی، ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد.

رسولیان ادامه داد: همچنین به دستور وزیر صمت، مجوز خرید CHP و DG‌های دست دوم تا پایان شهریور امسال اخذ شده است، که سرمایه گذاران علاقه‌مند می‌توانند از این فرصت ویژه بهره ببرند. البته تاکنون افزایش ظرفیت برق در حوزه CHP ها۵۰۰ مگاوات بوده و ۴۰۰ مگاوات نیز توسط DGهای خود تأمین از سوی واحد‌های صنعتی اضافه شده است.برای دریافت اتفاقات روز درباره صنعت برق و تحلیل و بررسی آنها با مشاورین آب و برق پاسارگاد کیش مشاوره رایگان داشته باشید.

چالش‌های قطعی برق برای صنایع کوچک

باید توجه داشت که صنایع کوچک هم سرمایه کمتری نسبت به صنایع بزرگ دارند و هم توان جبران خسارات وارده به ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی خود را به صورت کامل ندارند، بنابراین دولت باید همانطور که وعده داده قطعی برق این بخش را هم بابرنامه پیش ببرد و هم حداکثر توان خود را برای عدم قطع برق به کار گیرد، زیرا صنعتگران مشکلات عدیده دیگری همچون محدودیت‌های مالی، کسادی بازار و مشکل تأمین مواد اولیه را دارند و اگر قرار باشد قطعی برق نیز تبدیل به یک روال عادی شود، نیم توان انتظار داشت وضعیت تولید روند بهبود را طی کند.

دولت در نظر داشته باشد که واحد تولیدی برای پرداخت مالیات، بازپرداخت تسهیلات، تأمین هزینه جاری و حقوق نیروی انسانی باید تولید و درآمد داشته باشد و قطعی برق مشکلات زیادی را برای واحد‌ها ایجاد کرده و همچنین می‌تواند منجر به کمبود و گرانی کالا نیز شود.

برای دریافت آخرین اخبار صنعت برق و تحلیل و بررسی آنها با کارشناسان آب و برق پاسارگاد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤