گاز دریافتی نیروگاه ها ۱۵ درصد کمتر شد/ آغاز مازوت سوزی

گاز دریافتی نیروگاه ها ۱۵ درصد کمتر شد
فهرست مطالب

شرکت گسترش و پخش آب و برق پاسارگاد کیش– مدیرعامل برق حرارتی میزان بدهی وزارت نیرو را ۱۶ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: با رشد مصرف در بخش خانگی، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها ۱۵ درصد کمتر شد و ناچار به استفاده از گازوییل و مازوت شدیم.

خبر روز صنعت برق و انرژی- رشد مصرف در بخش خانگی و تجاری گاز رسانی به نیروگاه ها را کاهش داده است.  به گفته محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی میزان گاز دریافتی نیروگاه ها نسبت به ۵ روز پیش دست کم ۱۵ درصد کمتر شده است.

چالش‌های مصرف گاز و انرژی در نیروگاه‌ها

حالا در شرایطی نیروگاه ها به منظور تامین برق مجبور به استفاده از سوخت مایع شده اند که سخنگوی صنعت برق می گوید که ذخایر گازوییل و مازوت موجود تنها جوابگوی ۴۰ روز کشور است و مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

جالب است که بدانید میزان مصرف گاز در طول سال های گذشته با شیب تندی در حال افزایش بوده به طوری که ایران هم اکنون یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این انرژی در دنیا محسوب می شود.

آنگونه که آمارها نشان می دهد اما طی یک دهه اخیر مصرف گاز کشور جهشی تقریباً ۵۲ درصدی داشته است.

محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، گاز تحویلی به نیروگاه نسبت به حدود ۵ روز  پیش حدود ۱۵ درصد کمتر شده است.

چالش‌های تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها

او با بیان اینکه میزان ذخایر سوخت مایع در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۳۰ درصد بیشتر است، افزود: به دلیل کاهش گاز تحویلی به نیروگاه ها، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که البته عمده آن گازوییل است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مازوت هم در نیروگاه ها استفاده می شود، گفت: در شرایط فعلی به دلیل کمبود گاز و به منظور تامین برق ناچار به استفاده از مازوت هستیم اما مقدار آن زیاد نیست.

او با بیان اینکه مشکل میزان مصرف در ساعت های پیک با توجه به فعال بودن تمامی صنایع به حدود ۴۰ هزار مگاوات می رسد، ادامه داد: میزان مصرف در مقایسه با پارسال حدود ۳ تا ۳.۵ درصد افزایش یافته است. البته نباید فراموش کرد که مشکل ما در زمستان کمبود گاز رسانی است چرا که ظرفیت تولید برق با توجه به فعال بودن تمامی صنایع بالای 5 مگاواتی در کشور بیش از ۶۰ هزار مگاوات است.

صنایع بالای 5 مگاوات می توانند برق مصرفی خود را از خرده فروش ها و با بستن قرارداد دو جانبه برق و یا از طریق بورس انرژی تامین نماید.

او مدیریت مصرف در بخش خانگی را ضروری دانست و گفت: طی یک دهه اخیر به طور متوسط سالانه ۵ درصد به مصرف برق کشور افزوده شده است.

طرز طلب در بخش دیگری از گفتگوی خود میزان طلب برق حرارتی از وزارت نیرو را ۱۶ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: امسال حدود نیمی از پول برق تحویلی به نیروگاه ها که تقریبا معادل ۷ هزار میلیارد تومان است را دریافت کرده ایم.

برنامه‌های تامین منابع مالی برای افزایش بازدهی نیروگاه‌های حرارتی

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: روش‌های مختلفی برای تامین منابع مالی مثل فروش اموال و دارایی‌ها، استفاده از تسهیلات اوراق مالی اسلامی و منابع داخلی خود شرکت مدیریت تولید نیروی برق حرارتی در نظر گرفته شده است که تحقق این منابع روند افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت را تسریع خواهد کرد.

او با بیان اینکه وزیر تاکید زیادی روی افزایش ظرفیت تولید دارد، گفت: از شهریور که دولت جدید مستقر شده تا حالا هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. پیش بینی می شود که تا پایان سال هم ۱۵۰۰ مگاوات دیگر هم از محل ارتقای ظرفیت نیروگاه ها و احداث نیروگاه های جدید به ظرفیت کشور افزوده شود.

طرز طلب همچنین با اشاره به این نکته که واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات دیروز وارد مدار شد، گفت: تاپایان امسال ظرفیت تولید برق کشور به ۸۶ هزار مگاوات و نیروگاه های حرارتی به ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می کند.

صنایع بالای 5 مگاوات می توانند برق مصرفی خود را از خرده فروش ها و با بستن قرارداد دو جانبه و یا از طریق بورس انرژی تامین نماید. او ادامه داد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در برخی کشورهای پیشرفته که ظرفیت تولید آن‌ها به کشور ما نزدیک است معادل ۳۷.۳ درصد است و این در حالی است که این رقم هم اکنون در نیروگاه‌های ایران ۳۹ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤