اعلام قیمت سوخت نیروگاهی در سال 1402

آیین نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 مصوب و ابلاغ گردید.
بر اساس ماده سوم این آیین نامه، کلیه نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ که تمام برق تولیدی خود را به شبکه سراسری برق تزریق می کنند مکلف اند به ازای هر متر مکعب گاز یا هر لیتر فرآورده های نفتی دریافتی، مبلغ هفت صد و پنجاه (750) ریال با احتساب مالیات و عوارض به حساب شرکت توانیر یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی (بر حسب مورد) واریز نمایند.
پرداخت این مبلغ به صورت نقدی و تعهدی است و در قبال صورتحساب صادره از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران پرداخت می گردد.
افزایش نرخ سوخت فوق الذکر به نسبت به سال 1401 در تعرفه های برق مشترکین در چارچوب قوانین به گونه ای اعمال می گردد که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.
نرخ سوخت نیروگاهی در سال 1401 به ازای هر متر مکعب گاز یا هر لیتر فرآورده های نفتی معادل 250 ریال بوده و این نرخ در سال 1402 با 200 درصد افزایش یافت.

علاوه بر موارد فوق، در این مصوبه به میزان سوخت صرفه جویی شده برای تولید هر کیلووات ساعت برق تجدید پذیر به بر مبنای تولید هر کیلووات ساعت برق نیروگاههای حرارتی در سال 1401 اشاره شده است. بر اساس گزارشات، این میزان صرفه جویی معادل 0.2161 متر مکعب گاز طبیعی، 0.0329 لیتر گازوئیل و 0.02 لیتر مازوت می باشد.
با توجه به موارد مذکور، افزایش قریب الوقوع نرخ برق دور از انتظار نیست. با افزایش نرخ برق نیروگاهها نرخهای بازار خرده فروشی برق نیز دچار تغییر و تحول و افزایش خواهد گردید.
برای اطلاع از آخرین قوانین صنعت برق و تحلیل آنها با کارشناسان پاسارگاد کیش تماس بگیرید.

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤