تغییر ترکیب تولید برق در ایران و جهان

تغییر ترکیب تولید برق در ایران و جهان
فهرست مطالب

با شدت گرفتن اهمیت تغییرات آب و هوایی و حرکت کشورهای دنیا به سمت سوخت­ های پاک ­تر، تولید برق یکی از بخش­ هایی است که اهمیت فراوانی در این زمینه دارد. به طور سنتی تولید برق یکی از آلوده­ ترین بخش ­ها در زمینه انتشار کربن بود و بعد از توافق آب و هوایی پاریس در سال 2015، این ترکیب در حال تغییر است. بر اساس هدف این توافق، میزان انتشار کربن در سال 2050 باید با میزانی که توسط طبیعت ذخیره یا تبدیل می ­شود برابر باشد.

در اینجا به بررسی تغییرات نحوه تامین انرژی در ایالت فلوریدای امریکا پرداخته شده است.

مقایسه-میزان-برق-تولید-شده-از-منابع-مختلف-در-فلوریدا

ایالت فلوریدا در آمریکا نیز از این تغییرات مصون نماند. همانطور که با نگاه اول در شکل می­توان دید سهم نفت و ذغال سنگ به شدت کاهش یافته است و گاز طبیعی به خوراک غالب نیروگاه ­ها تبدیل شده است. در سال 2002 میلادی 31% از تولید برق فلوریدا از طریق گاز طبیعی بوده است که این عدد در سال 2022 به 75% می ­رسد. در همین مدت 26.8 گیگاوات ظرفیت جدید بر پایه گاز طبیعی در این ایالت نصب شده است. افزایش تولید گاز طبیعی و توسعه خط لوله جنوب شرقی در آمریکا دو عامل اصلی این افزایش سهم هستند.

سهم ذغال سنگ نیز 33% سال 2002 به 6% رسیده است و طی این سال­ها 4.2 گیگاوات نیروگاه ذغال سنگ از مدار خارج شده است که  48% ظرفیت ذغال سنگی محسوب می ­شود.

سهم نفت نیز از 17% در 2002 به 1% در سال 2022 رسیده است و 6.5 گیگاوات نیروگاه نفتی از مدار خارج شده است.

نکته اصلی در این میان ظهور نیروگاه­ های تجدیدپذیر(خصوصا خورشیدی) است. اولین نیروگاه در سال 2009 تاسیس شده و تا انتهای سال 2022 میزان ظرفیت نصب شده به 5.9 گیگاوات رسید که نمایانگر سهم 4% انرژی خورشیدی در تامین برق فلوریدا است. در نهایت انرژی هسته­ ای که از گذشته سهمی 13% داشته در همین سطح باقی مانده است.

انتظار می­رود که در ادامه این روند انرژی خورشیدی بیشترین سهم از ظرفیت ­های جدید را داشته باشد و به تدریج جایگزین کامل نفت، ذغال سنگ و بخشی از گاز طبیعی شود.

در کشور ما نیز روی آوری به تامین برق از طریق انرژی تجدید پذیر با تصویب قوانین جدید همراه بوده است. مطابق با ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع با دیماند قراردادی بیش از یک مگاوات ملزم به تامین یک درصد از برق مصرفی خود از طریق منابع تجدید پذیر گردیدند. این میزان طی 5 سال آینده به 5% افزایش خواهد یافت.

این قانون مشوق بسیاری از صنایع به احداث نیروگاه خورشیدی بوده و روند افزایش نیروگاه های تجدیدپذیر کشور را سرعت بخشیده است.

به منظور اطلاع از آخرین اخبار روز صنعت برق در ایرا ن و جهان و بررسی و تحلیل آنها با کارشناسان آب و برق پاسارگاد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر تهران
تهران ، اشرفی اصفهانی, خیابان 22 بهمن, خیابان نیک زارع, خیابان خان بابایی, پلاک 8 ساختمان توانا طبقه سوم واحد
دفتر مرکزی
جزيره كيش،بلوار ايران،جنب پادنا،خيابان اقتصاد٢،پلاكEX33،طبقه دوم،واحد٤